Aisha Devi: Death is Home

Recenzija izdelka
17. 11. 2023 - 19.00

Houndstooth, 2023

 

Pogovor pred nocojšnjim nastopom na festivalu Sonica
 / 2. 10. 2021

Aisha Devi je v sodobnem elektronskem svetu eksperimentalne klubske in raziskovalne glasbe že dobro uveljavljena in utečena glasbenica. Svojo pot zvočne umetnosti je začela pred približno dvanajstimi leti, ko je pod psevdonimom Kate Wax ustvarjala lahkotne elektronske melodije in potovala po plesoče popoidnih sferah. Kasneje je svojo prezenco na glasbeni sceni združila z lastno identiteto in leta 2015 izdala prvenec Of Matter and Spirit pod imenom Aisha Devi, s katerim se glasbeno identificira tudi danes.

Z menjavo identifikacijskega imena je potemnel energijski ovoj glasbenice, od lahkotnosti in popa se je zatekla k rejvu in basu, v mračne kotičke elektronske produkcije. Leta 2018 je s takšno avro izšel drugi studijski album DNA Feelings, njeno najprepoznavnejše delo, s katerim se je uveljavila kot ena od gonilk eksperimentalne elektronske glasbe in nastopila tudi na raznih festivalih sodobne elektronike, med drugim na domačem festivalu Sonica leta 2018 in kasneje, leta 2020, še v ljubljanski Stari mestni elektrarni. Na mednarodni sceni je pustila dovolj močen pečat, da je denimo berlinski festival CTM brž ob izidu novega albuma naznanil nastop Aishe Devi na prihajajoči ediciji festivala. 

Prvi album tehno spiritualke pod njenim pravim imenom
 / 9. 11. 2015

Iz ene od glasbeničinih črnih lukenj je po petih letih gnetenja, pomakanja v črnilo in skrivanja po zunajzemeljskih domišljijah na površje prišel dolgometražec Death is Home. Aisha Devi je v glasbenem izrazu precej neoprijemljiva in nanjo se v recenzentsko-kritiških tekstih ponavadi lepijo izrazi, kot so transcendentalnost, mistika, metafizika in spiritualnost. Čeprav se tovrstni izrazi pojavljajo predvsem ob opisovanju elektronske glasbe producentk in didžejk ženskega spola in jih torej spremlja seksistična srž, ki namesto spretnosti opisuje nadnaravne moči ženske narave, da s pomočjo urokov uspe ustvariti kvalitetno glasbo, so pri Aishi Devi takšne perifraze upravičene.

Album Death is Home nadaljuje to mistično tradicijo z nerazumljivo sonično lingvistiko sintetičnih vokalov in mrakobnih beatov s transformativno strukturo. Njena glasba nikoli ne stagnira, ves čas nekam pelje, toda hkrati ne vemo, kje bomo pristali – v primeru, da je pristanek sploh opcija. Zdi se, da hodimo po skrivnostnem planetu, v drugačnem fizikalnem sistemu, vendar na nas vseeno pritiska neka teža. To je samoizpoved glasbenice, ki ni zastavljena neposredno, toda nekakšna bolečina in boj tematsko spremljata celotno pripoved. Ne vemo, kaj se je zgodilo, vemo pa, da je kljub občutku oddaljenosti ta rana vselej blizu nas, mogoče tam celo prebiva. 

Sodobna spiritualnost elektronske avantgarde
 / 4. 6. 2018

Album Death is Home je najdrznejše delo v opusu Aishe Devi doslej. Odmika se od minimalizma plošče DNA Feelings, sonične transformacije potiska v večje ekstreme, njena naracija pa je bolj suverena kot kdajkoli prej. Produkcijsko je veščine razvijala na variacijah, prehodih in basovskih ritmih v kombinaciji s kovinsko ledenimi vložki, v določenih trenutkih, kot denimo v odvodnem komadu Azoth Eyes, se spogleduje tudi z nojzerskimi šumi, v komadu Dimensional Spleen pa je produkcijske sile združila z vzhajajočim podtalnim kenijskim producentom Slickbackom

Hvalospevom, ki so popolnoma upravičeni, moramo dodati tudi nekaj kritike. Kljub producentskim in vokalnim veščinam v glasbi z albuma čutimo nekakšen nelagoden razkol med globoko, introvertirano glasbeno krajino in popačenimi vokali, ki mejijo na moteči autotunasti pisk. Pretirana zmaličenost vokala odvzema moč vokalnemu izrazu, ki je največji adut glasbenice. Znano je, da Aisha Devi preizprašuje in raziskuje združljivost živega in mrtvega, naravnega in umetnega, in tukaj se zdi, da ji na trenutke ta eksperiment spodleti. 

Aisha Devi kljub nekaterim piskajočim, mrmrajočim kiksom na albumu Death is Home ostaja mojstrica atmosferskih zvočnih krajin, zvesta lastnemu umetniškemu izrazu, ki brez razlag in navodil uporabe poslušalko popelje na dogodivščino. Če smo iskreni, bi kakšen komad lahko slišali denimo v filmu Dune, v literarnem svetu pa bi lahko krasila sonični prostor Gverilk Monique Wittig. Tematski poudarek Aishe Devi je na nečem starodavnem, bojevniškem in simbolnem. Kako te tri pojme zvežemo, pa prepustimo individualnemu poslušanju. 

 

Leto izdaje: 
Avtorji: 
Institucije: 

facebook twitter rss

Prazen radio ne stoji pokonci! Podpri RŠ in omogoči produkcijo alternativnih, kritičnih in neodvisnih vsebin.

Prikaži Komentarje

Komentiraj

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • [[nid:123]] - Insert a node content
  • Samodejen prelom odstavkov in vrstic.
  • Spletni in e-mail naslovi bodo samodejno pretvorjeni v povezavo.

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.

randomness